Enquist

P O Enquist är död. En författare som skrev "riktiga böcker", som Bodil Malmsten skulle uttryckt saken.

Första gången jag läste Enquist var ganska exakt 25 år sedan. Våren 1995 gick jag en kurs i skapande skrivande i Stockholm och en uppgift var att läsa Nedstörtad ängel av P O Enquist. En stor läsupplevelse.
Det börjar bli dags att läsa om den, jag minns den dåligt. Men själva upplevelsen minns jag. Det fanns en man i boken, en man som hade ett litet extra huvud på sitt huvud. Det extra huvudet var hans fru. En mycket märklig historia. Det märkligaste var att Enquist beskrev den här märkliga historien så dokumentärt att jag köpte den. Jag började leta efter mer information, fler skrifter om det här udda paret som jag var övertygad om hade funnits på riktigt. Det var först när vi diskuterade boken på kursen som jag fattade att jag var blåst.
Enquist skrev ungefär som Salvador Dali målade:  märkliga formationer och figurer återgivna  med fotografisk skärpa.

Nu kan man kanske tycka att jag var ovanligt korkad som gick på en historia om en gubbe som var gift med sitt extra huvud, men jag vill hellre se det som att P O Enquist var en riktigt skicklig författare.

Kommentarer

Populära inlägg