Energiladdning

Vårdagjämning idag, Världspoesidagen i morgon. Jag känner mig vinterblek och urlakad och försöker stoppa in så mycket ljus och positiv energi som möjligt. 

Vårsolen står som spön i backen, svanarna samlas vid Tysslingen. I dag är de 1585 stycken. I går var de över 2800. Det här med hur många de är tycker jag är lite intressant. De räknas vid inflygningen vid klockan 6 på morgonen, sägs det. Men hur man kan vara så säker på att inte svanen Torsten flyger ut och flyger in igen ett par tre varv extra varje morgon och därmed sabbar statistiken fullständigt, det begriper jag inte. Inte begriper jag vad de säger till varandra heller men att de har mycket att säga är uppenbart. 


Det blir en gammal goding till Världspoesidagen i år. Jag tror jag använde den förra året också men i år känns det som om den behövs mer än någonsin. Den här dikten skrev Anna Greta Wide 1945 vid freden efter Andra Världskriget. 

Det kommer en ström av vårluft

från fönstret som står på glänt

En ruvande natt har vikit,

och dagen har återvänt

Det är något nytt i luften.

Det är som om något har hänt

Det ligger en doft i luften, 

en doft som jag älskar gränslöst

och inte på länge känt.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Vilken fin dikt du hittat. Den har jag aldrig läst men den är precis sådan man kan känna. Det är liksom lite vår i luften även här och när man sitter på Kinabrors trappa hör man fåglarna kvittra och hör hur det droppar och porlar från taket.

Populära inlägg