Hur rädd ska jag vara?

Det är naturligtvis under ett samtal om kriget i Ukraina som jag får frågan. Den ställs som om jag skulle ha ett svar på den. Som om det finns någon tillförlitlig skala att gå efter. Att i nuläget är det dags att vara rädd på nivå 12. 

Det finns mycket att vara rädd för i dessa mörka tider. Krig och klimatet, sjukdomar och olyckor. Det finns så mycket som kan drabba världen, våra närmaste, oss själva. Hela tiden.

hur rädd ska man vara?

Det jag vet om rädsla är att den är till ingen nytta. Ingenting blir bättre av att man är rädd. 
Rädsla förlamar och förgiftar. Grumlar sikten.

Så mitt svar på frågan är: Så lite som möjligt. 
Förberedd däremot, är det bra att vara.

Världen och livet rullar på, trots allt. Våren är på väg oavsett vad Putin bestämmer sig för. 
Snödropparna tränger upp ur rabatterna. Svanarna har börjat samlas vid Tysslingen. 
Vårtecknens trotsiga protest mot mänsklighetens idioti. 




Kommentarer

skogsnuvan sa…
Klart man blir rädd men att lyssna varje ögonblick på tvn och radion skrämmer upp ännu mer så man får ta en dag i taget och leva sitt liv och hoppas på det bästa. Mod har dom som ger sig iväg med lass med förnödenheter och för att hjälpa till. Det enda jag kan göra är väl att sätta in en slant för inte kan eller törs jag göra så mycket annat.

Populära inlägg