Jubileum!

Herregud, det var ju jubileum igår och jag var alldeles för upptagen av att var vresig och deprimerad för att komma ihåg och fira detta. Dags att ta sig i kragen så att man inte missar flera väsentligheter.

I går borde jag har firat att jag befunnit mig i den så kallade bloggvärlden i tre år. Den 8 januari 2007 började min bloggarkarriär här. Som så många gånger förr var det P som försåg mig med en spark i rätt riktning med att säga att "det är klart att du ska ha en blogg!" Det är riktig irriterande hur många gånger han har fått mig att göra en massa bra saker som jag inte kommit mig för med själv. Eller ja, det är väl irriterande att jag inte kommer mig för själv, inte att någon knuffar mig över kanten.
Själv tänkte jag nämligen att "jag har väl inget att säga i en blogg." Men nu har jag alltså babblat på i tre år och har inte en tanke på att sluta. Jag har släppt lite på de stora pretentioner jag hade till en början, då hade jag för avsikt att skriva en ren litteraturblogg, och tur är nog det de första blogginläggen jag skrev är nog bland de tråkigaste jag läst. Det allra första var emellertid en dikt som jag fortfarande är ganska nöjd med om jag nu får säga det själv och det får man ju i sin egen blogg. Numera använder jag det jag lärt mig av Bodil Malmsten: man kan skriva om vad som helst. Och det är inte att säga något negativt om Bodil, tvärtom.

Hur som helst har det varit fantastiskt roligt att blogga. Den del av bloggvärlden jag har kontakt med är mycket trevligt. Det är roligt att träffa på människor som man aldrig skulle ha träffat i IRL och ha någon slags kommunikation. Men för att bli känd i den här världen måste man bråka med någon, helst Blondin-Bella om jag förstod bloggpseudonymen Kissie rätt i Veckorevyn (den fanns på rummet på det där snåla hotellet på flygplatsen, själv är jag alldeles för kultursnobbig för att köpa Veckorevyn ;)). Ingen kunde ha lyckats undgå Kissies blogg skrev man i Veckorevyn men jag hade faktiskt ingen aning om vem det var. Dålig bloggkoll alltså. Och jag har inte lust att bråka med någon så jag fortsätter väl att blogga i det lilla.

För ett drygt år sedan bytte jag bloggdistributör (ja, vad kallas det egentligen?) eftersom jag ville ha en blogg där det gick lättare att gå tillbaka till gamla inlägg och där man kunde sortera in inläggen under olika kategorier. Jag har alltid gillat att sortera (bokmärken, kassettband, böcker...). Därför irriterar det mig en aning att jag har två så generella etiketter som Livet och Världen där jag skåpar in inlägg som jag inte vet vart jag ska göra av. Det irriterar mig också att jag har kommit på nya etiketter efter hand och att jag har många gamla inlägg som borde ligga på något av de nya etiketterna. Men det irriterar mig inte tillräckligt för att jag ska gå igenom alltihop och etikettera om dem. Annars tycker jag generellt att allt på A ska vara under A, om ni förstår vad jag menar.

På grund av detta ordningssinne stör det mig att jag missade min jubileumsdag och är tvungen att skriva detta i efterskott men hur som helst så gratulerar jag mig själv till mitt bloggande i dag istället och många varma kramar till alla bloggvänner som förgyller mitt liv.




Kommentarer

Skatan sa…
Grattis till dig i efterskott och jag har väl hållit på ungefär lika länge som du i olika "bloggvärldar". Jag gillar också kategorier men har verkligen ingen ordning på dem längre. Har förstått att många av mina kategorier skulle ha varit etiketter istället och tvärtom. Och inte har jag heller någon ork att sätta mig och gå igenom alla inlägg.
Just nu sitter jag insnöad i din stad? tror jag. Örebro. Men Mannen kommer och hämtar mig i morgon. Sagolikt vackert med all snö men så kallt att man inte kan gå ut och njuta av den ... Och en vacker blogg har du också och så "litterär" även om du inte längre "bara" skriver om litteratur ... och tur är väl det kanske. Det är onekligen roligare att som Bodil Malmsten skriva om allt som faller en in. Kramar!
Martina sa…
Länkarna fungerar ju inte, hade velat läsa ditt första blogginlägg ju!

Kommer bara till blogdogs startsida..
Skatan sa…
Jag var också en blogdog-are från början och hittade din blogg under kategorin litteratur. Jag trivdes bra där men "växte ur" den när jag ville ha mer funktioner o s v. Kramar!
För Martina ... din först dikt(om jag inte tar fel):
ursprung
urtid rann lava
levande lust
varm över vattnet
vild över havet
brinnande blödande
blodet från solen
nedsteg mot jorden
jagande jublande
lavan födde
flöde av flammor
hudlösa heta
hetsiga lågor
sprungna ur solen
soldansarfolket
kom över gatan
gryningen gav
sotsvarta havet
hotande hungrigt
omslöt ödsligt
eldens väg
sökte suktande
soldansarblodet
här de fegaste
flammorna föll
fräsande stelnade
stenen stum
kringslöt kall
kropp av eld
dansare dömd
dölja elden
i livlös sköld
skal av skräck
lågande kroppar
kraft som krävdes
de som dansade
döden förbi
flödade flammande
fram över stranden
fyllda av mod
mötte de marken
lämnad allena
ensligt och öde
kvar är kallnad
kropp i sanden
fallen flamma
fånge i stenen
ännu blöder
branden i bröstet
Soldansare sa…
Skatan: Du är ju en klippa!
Martina: Ja, jag har haft lite problem med att hitta tillbaka till min egen blogg, det gjordes någon typ uppdatering av bloggservern (jag pratar ett språk som jag inte förstår och pratar förmodligen fel) precis när jag flyttade. Men jag trodde att det skulle fungera nu. Länken som heter Gamla bloggen brukar fungera men inga garantier...
Soldansare sa…
Skatan igen: Visst är det min stad och visst är här kallt och snöigt! Har faktiskt besökt museet i norra tornet i slottet idag men kallt var det ju.
skogsnuvan sa…
Grattis till jubileet. Jag har ingen aning om hur länge jag bloggat men kanske bara 2 år eller så. Det är väl så att man kan skriva om vad som helst och det känns som om vi vore gamla vänner fast vi aldrig har träffats. Nu väntar jag med spänning på din bok som du vet. Kram på dig

Populära inlägg