Trodde jag var päronformad men det visar sig att jag har julgranskropp

Lycka är att ha en man som kommer hem med Språktidningen i portföljen till sin medellösa hemmafru, där hon står redo med hans tofflor och stoppade pipa. Nu har han vare sig tofflor, pipa eller portfölj, tidningen låg i en påse från Pressbyrån, men det ger ju lite mer 30-talskänsla (?) åt bilden. Jag är för övrigt inte heller fru.
Tänk att det fanns en tid då pipan symboliserade något gemytlig. En pappa som avslappnat läste tidningen. Till och med Alfons Åbergs pappa går omkring med pipa i munnen inomhus i de tidiga böckerna och det är bara trevligt. Numera skulle han få skäll för att han är så oansvarig att han bolmar ut skadlig rök i sin sons sovrum. Tiderna förändras.

Så gör också kroppsuppfattningen. Eller beskrivningen av den, kanske snarare. I nyssnämnda tidning läser jag under rubriken Nya ord om ordet julgranskropp. Det är en kropp med mycket hull från midjan och nedåt. Den gamla klassiska päronformen alltså.
Vidare i tidningen skriver Martina Lowden:
Två ord kan inte betyda detsamma. Det finns alltid små skiftningar i stilnivå och innebörd, och av den anledningen vidgar varje nytt ord man lär sig inte bara ens vokabulär, utan också en blick på världen, tillvaron, verkligheten, whatever. Vidgar, och skärper. Allt man inte visste fanns.
(Språktidningen 09:6)

Alltså har jag vidgat insikten om min kropp. Brukar annars lyckas bäst med att vidga själva kroppen.

Kommentarer

storabh sa…
Bättre med julgranskropp än julgranssnopp??
Linda sa…
....med röda och guldiga kulor i grenen....!
Skatan sa…
Ha ha haaa ... en till julgran här. Fast det räcker kanske men en gran... för mig ... en grankropps form :-)

Skatan har en grankropps form. :-) fast förstås med en och annan girlang som ytterligare utfyllnad.

Man lär så länge man lever. Sannerligen, sannerligen ...

Kram!
skogsnuvan sa…
Vad man kan hitta på. Undrar vad jag är för något som är rund på mitten efter allt innesittande och ätande den här iskalla vinterna. Bollmodellen kanske eller?

Populära inlägg