Går tillsammans med Rutige Mannen i vindlande, varma gränder i Rhodos stad. Fötterna nöter på små, på högkant ställda stenar. Jag fantiserar om stensättaren (fast jag förmodar att de var flera) som kröp omkring och lade all denna sten rätt. Vad hette han? Hur gammal var han? Var han slav eller fri? Fantiserade han om vem som skulle gå på hans stenar långt fram i tiden och kunde han då föreställa sig en figur som jag? En svettig turist som masar sig runt i gränderna och fotograferar hans stenar med en kameramobil. Fast kanske var det inte så länge sedan stenarna las. Kanske hade de renovering av hela gamla stan i vintras och alla chaufförerna på transferbussarna fick krypa omkring och lägga sten, vad vet jag. Och det har ju sett tokiga turister förr. Jag tror jag slutar att fundera på gamla stenläggare och går och tar mig en öl under trädet istället.

Kommentarer

Loll sa…
Ja du, ibland önskar man att allt det där som överlevt oss kunde berätta sin historia. Och hur det som en gång gjordes var tänkt att användas... och hur funderingarna kunde tänkas gå om framtiden... Kram
Skatan sa…
Underbart! Det låter fint ... En öl ...

Kanske skall tänka mig att ta en själv ... Blev liksom inspirerad-

Kram

Populära inlägg