Att träna själen

"Är det inte märkligt att alla dessa texter om träning som skrivs handlar om kroppen. Varför talar ingen om att träna själen?" Så skriver Erik Hermanson i DN några dagar efter nyår med anledning av att "träning" är det mest googlade ordet så här års. De flesta nyårslöften handlar ju om kroppslig träning. När jag en gång i tiden jobbade på kontoret på en gymkedja drunknade vi i nya medlemskap precis efter årsskiftet. 

Varför talar man inte om själen över huvud taget? tänker jag bittert när jag läser Hermansons text. Det är inte inne med själen just nu. Det är bara yta som gäller i dessa tider och alla ska vi se likadana ut och ha likadana nyrenoverade hem. 

Kanske är jag extra sur eftersom jag bara för några dagar sedan passerade det som en gång var ett av mina favoritantikvariat med en underbar källarvåning med böcker i travar i trappan ned och oändliga underjordiska rum med bord och hyllor fulla med gamla böcker. Numera är här naturligtvis en skönhetssalong. Jag tittade åt ett annat håll när jag gick förbi.

Jag inser att jag inte kan skriva om sådana här saker utan att låta som Ulf Lundell, så jag ska sluta. Istället ska jag skriva om mina nyårslöften. Eller min practise som jag sedan 2016 kör med istället för nyårslöften. 

Practise enligt Nathalie Goldberg i The True Secret of Writing:

It's something you choose to do on a regular basis with no vision of an outcome; the aim is not improvement, not getting anywhere. You do it because you do it. You show up whether you want to or not. Of course in the beginning it's something that you have chosen, that you wanted but a week, a month in you often meet resistance.[...] You set up to do something consistently over a long period of time - and simply watch what happens...

Jag gillar det upplägget. 

 Min practise för 2023 är att läsa lyrik varje dag och skriva lyrik varje vecka. 

Jag tror att man ser på världen på ett helt annat sätt om man använder sig av lyriken. Man ser den tydligare och mer detaljerad, man ser magin bättre och blir mer levande. Kort sagt: lyriken tränar själen. 

Därmed inte sagt att jag inte kommer att besöka ett gym emellanåt för att även träna kroppen. Kropp och själ behöver varandra. 




Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag behöver inte tänka på gym eller annat för jag gör inte annat än sliter på kroppen med all snöskottning som jag måste göra. Inga nyårslöften har jag gett heller för jag vet inte vad det skulle vara. Jag hinner i alla fall inte göra något annat än att försöka hålla igång med det som jag måste. Annat kanske det blir när det blir vår.

Populära inlägg