Dagens kändisar

 "Vad har vi koll på egentligen?" säger P.

Vi sitter framför Idrottsgalan i teve och har precis konstaterat att vi inte känner igen några aktiva elitidrottare numera. Igår konstaterade vi att vi inte hade någon koll på tidens poplärmusik heller. 

"Jag vänder mig gärna från denna världen." säger jag teatraliskt men då kommer Armand Duplantis i bild och honom känner vi igen båda två. Det finns hopp om oss. Om det nu är sådant här man ska ha koll på; dagens kändisar.

För något år sedan sändes en såpa där kändisar skulle överleva på en öde ö (Jag tror att säsong två är på gång just nu). De enda av kändisarna jag kände igen där var Maria Montasami och Tomas Wassberg. Tomas Wassberg! Snacka om dålig koll. 

Det är viktigt att ha koll på sin samtid, tidsandan, tyckte Bodil Malmsten. Och formulerade det så precist och snyggt som hon alltid gjorde, i sin bok Så gör jag. Och som alltid hittar jag inte stället där det står hur mycket jag än bläddrar. Hon hade nog varit missnöjd med mig för det. 

Jag känner att tidens anda är sådan att jag gärna vänder mig från denna världen. Jag orkar inte titta på alla dessa teveprogram där dagens kändisar leker bara för att hålla koll på vad de heter. 

Jag tittar hellre på de här gamla kändisarna Tor Modéen och Åke Söderblom. Förmodligen har jag någon form av diagnos. Åke Söderblom gick ur tiden tio år innan jag föddes. Ändå njuter jag mer av hans imitation av kollegan Modéen än av dagens kändisar i Let's dance.  Diagons eller inte, jag vänder mig från tidsandan.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
I så fall har vi samma sorts diagnos. Jag är också urdålig på idrottare och alla dessa nytillkomna kändisar och såna som är med i alla slags program och man har ingen aning om vilka det är. Nu ska jag berätta en hemlighet för dig. Jag hittade en film på 60-talet härom dagen, en Åsanissefilm jag faktiskt inte sett förut. Dom musiker (H) hepstars och Anita Ekberg bl a
Dom kände jag minsann igen. Samma med minnet som är konstigt. Gamla tröjor man ser på svart-vita foton minns jag vilka färger dom hade och gamla melodier från 50-60 talet kan jag utantill men nya minns jag inte alls. Attans så konstigt.
Soldansare sa…
Jag undrar om det har att göra med att intrycken var mycket starkare när man var ung och därför dröjer sig kvar på ett mer bestående sätt. Känns ju lite sorgligt om det är så på sätt och vis. Men gamla teveprogram till exempel, de här som bara visades ett avsnitt i veckan och som man gick och väntade på, de vilar ju fortfarande ett slags skimmer över dem.

Populära inlägg