Till fots fick jag gå genom solsystemen

Till fots
fick jag gå genom solsystemen,
innan jag fann den första tråden av min röda dräkt.
Jag anar ren mig själv.
Någonstädes i rymden hänger mitt hjärta,
gnistor strömma ifrån det, skakande luften,
till andra måttlösa hjärtan.
Edith Södergran




En dikt om en soldansare som dansar genom solsystemen på jakt efter sig själv, skriven av Edith Södergran.
Den här soldansaren känner sig lite halt idag, eller som om hon gått omkring länge i allt för trånga skor. I fem timmar har hon ägnat sig åt så kallade "jobbsökaraktiviteter". Fem (5) timmar! På en lördag! Nå, det finns ju de som har värre problem att tackla än utsikten att bli arbetslös om två månader.

Kommentarer

storabh sa…
Vacker dikt! Lycka till!
Skatan sa…
Hon kunde hon, Edith. Och du, lycka till!, säger jag med ...
Anonym sa…
Jag gillar Edit S. Ett vemod som går rakt i hjärtat.
Lycka till Hoppas att ditt sökande ger återbäring.
Skogsnuvan

Populära inlägg