Massgrav



Först tyckte jag att den stora bokbollen som är med i årets OpenArt var en kul grej. Som bokälskare, tyckte jag det. Det är ju roligt att det är böcker med, tänkte jag naivt.
Nu, när jag har varit och tittat närmare på bollen har jag svängt i mitt omdöme.
När jag tittade på bollen på nära håll upptäckte jag nämligen att den var gjord av böcker. (Hm)
Naturligtvis visste jag det redan när jag tyckte att den var kul, men jag hade liksom inte insett det, eller hur jag ska säga. Nu när jag stod där och såg gamla fina kärleksromaner från 50-talet, vackra gamla pärmar, bilderböcker och faktaböcker förstörda, uppfläkta och genomborrade av ståltråd, drabbade mig insikten att jag stod framför en massgrav, ett bokmord på ett par meter i diameter. Till och med en fladdrande Köksalmanack från 1993 fick det att blöda i bröstet och jag insåg hur dum jag hade varit.



Kommentarer

Populära inlägg