Nostalgikalendern: Lucka 8

Den oändliga historien

Filmen såg jag första gången hos min kompis U. Hon hade ju, till skillnad från oss, video.
Sedan läste jag boken, flera gånger. Jag har kommit fram till att det är det bästa sättet att hantera böcker som har filmatiserats. Tar jag det i omvänd ordning och ser filmen efter att jag läst boken, är det enda jag kan tänka på att "så här var det inte i boken!"

Det är en bok som handlar om en bok, och sådant gillar jag. Det är Bastian som stjäl boken ifråga från ett antikvariat där han gömmer sig undan ett gäng mobbare. Boken handlar om landet Fantàsien som håller på att gå under. Bastian tar med sig boken till ett gömställe på sin skola och där går han, till slut bokstavligen, helt upp i historien. Som metafiktion fast tvärtom.
Har ni inte läst den kan jag rekommendera er att göra det. Även om ni anser er vara vuxna.

Boken är bättre än ledmotivet, men här är det i alla fall. 

Kommentarer

Populära inlägg