Lucka 24: Mors julbrev

Nostalgikalendern

I början av oktober ringde en liten flicka på min dörr och frågade om jag ville titta i hennes jultidningskatalog. Jag tackade vänligt nej, men ångrade mig när hon hade gått. Inte för att jag var så sugen på jultidningar men för att hon verkade så rar och framåt och jag kunde väl ha varit lite tillmötesgående. 

Själv sålde jag aldrig jultidningar när jag var i den här tjejens ålder. Vi bodde på landet och hade inte så många grannar och alltså ingen kundkrets. I alla fall var det så jag såg på saken då. 
Men köpte jultidningar gjorde vi. Det var en ganska stor grej faktiskt. Det fanns två kataloger, en från Semic och en från Jultidningsförlaget, om jag minns rätt.

På den tiden fanns det något man kunde köpa som hette Mors julbrev. Det var ett "brev" fullt med olika typer av pyssel inför julen. Ganska simpelt pyssel som man kunde klippa ut längst den streckade linjen och limma ihop de numrerade flikarna med varandra och vips så hade man en domherre eller tomte i papper som man kunde hänga i granen. Där fanns bonader i genomskinlig plast som man skulle sätta upp på fönstret. Det var innan Jul med Ernst och det mera pretentiösa julpysslandet. Och innan far fick vara med och pyssla. På den här tiden fick han roa sig med Faktakalendern medan mor klippte och klistrade med barnen.

I mitt julbrev vill jag skriva att vi borde återta det opretentiösa kring julen. Om det någonsin har funnits. Men  kanske kunde vi nöja oss med att klippa ut domherrar tillsammans. Och låt pappa vara med. Faktakalender räcker hela året.

Fridefull jul! 





Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag tror inte att jag sålde jultidnngar men varje år köpte vi mammas julbrev och bland mina julgrejor finns det fortfarande kvar pynt som kom från dom julbreven. Tror till och med att jag hade ett hopvikbart tomteland i papper och en sprattelgubbe. Livet var enklare förr. Det enda man behövde var en sax och lite björnklist. Enkelt och roligt

Populära inlägg