Lucka 4: Hårsnoddar

Nostalgikalendern

Det var mycket göra-själv-grejor i min barndom. Till exempel kunde man sy sina egna hårsnoddar.
På den här tiden, jag tror att det var i början av 90-talet, skulle hårsnoddarna vara stora och i ögonen fallande. Resårband och stuvbitar i glada färger, helst neon, var allt som behövdes.

Jag sydde mängder av dem eftersom jag på den här tiden gärna ville ha en frisyr som, enligt min mormor, såg ut som om jag hade en "knort" mitt uppe på huvudet. Miriam Bryant har ofta en variant på den frisyren i dag.  Till mormors förfäran hade jag till och med den frisyren när jag konfirmerades.

När jag sydde var jag nog inte lika noggrann som Christina i Christinas sytips här nedan. Klippet är publicerat 2018 så uppenbarligen sys det fortfarande den här typen av hårsnoddar på sina håll.

Var man riktigt duktig kunde man också sy i egna revärer i ett blommigt tyg i sina jeans. Jag hade bråttom och var slarvig och klippte till jeansen utan att mäta ordentligt och min mamma var arg för att jag inte lät henne visa mig hur jag skulle göra. Det slutade med att köpte ett par färdiga jeans med revärer i grönt med lila prickar.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Ja tänk så många färggranna tjocka snoddar man hade. Jag tror inte jag sydde själv men köpte nog och fick. Jag hade jättelångt hår så jag hade alltid sådana. Jag hade glömt det.

Populära inlägg