Synden i Strängnäs

 Den här helgen har vi utflyktat i Strängnäs. En stad som fick mig att tänkta på likheterna mellan mig och Kerstin Thorvall.  Vi har båda "syndat" i Strängnäs. 

I Det mest förbjudna skriver Thorvall om hur hon bodde på ett hotell i Strängnäs tillsammans med sin älskare, medan hon fortfarande var gift med en annan man. (Nu kallas ju berättarjaget i DMF för Anna lite i förbigående men nog är det Thorvall det handlar om, eller?). Kerstin/Anna har i alla fall så trevligt på hotellet tillsammans med älskaren att när någon i efterhand frågar henne om vad hon tyckte om domkyrkan undrar hon "Vilken domkyrka?"

Min synd i Strängnäs ägde rum för snart 30 år sedan. På den tiden var jag aktiv i Svenska Kyrkans Unga och bevistade ett stiftsmöte tillsammans med min ungdomsgrupp. Synden bestod i att min kompis och jag gick och åt pizza till lunch istället för att utnyttja våra matkuponger i mötets kantin. Vi fick lite skäll för det eftersom församlingen redan betalt för matkupongerna. 

Det finns också olikheter mellan mig och Kerstin Thorvall. Jag hade koll på domkyrkan när jag var där. 

Den här gången syndade jag inte alls .. tänkte jag först , men insåg sedan att jag förmodligen begått inte mindre än två, möjligen tre dödssynder under den här helgen. Men jag tänker inte berätta vilka. 

Kommentarer

Populära inlägg