Jag är inte rojalist


Det är ju redan gamla nyheter men det känna ändå som om det krävs att man kommenterar den här kronprinsesseförlovningen.
Själv tycker jag det är en aning förlegat detta med kungahuset. Kungen har ju inte, eller ska ju inte ha någon makt och att gå runt och hetsa upp sig kring en person bara för att han råkar vara född in i en viss familj tycker jag inte att det är något vi ska hålla på med i modern tid. Behöver vi någon speciell person som ska representera Sverige kan vi väl tillsätta honom på samma sätt som andra tjänster tillsäts i landet. Inte ska man behöva dömas till ett liv i offentligehetens helvete redan från födseln. Undrar hur många gånger Kronprinsessan har gråtit över detta och hellre velat bli sjuksköterska.

Ringde min mor, som är av den diametralt motsatta åsikten när det gäller kungahuset, på förlovningsdagen och hon berättade saligt att hon satt och tittade på när de var inför prästen. Jag bröt genast ut i en högljudd tirad om att "ska det verkligen vara så jälva märkligt att de förlovar sig bara för att de är kungliga så att de måste inför prästen" osv osv tills min mor kunde göra sin stämma tillräckligt hörd för att förklara att de var inför PRESSEN

Det måste väl ändå vara ultramodernt att höra en ung manlig entreprenör säga att hans främsta uppgift fortsättningsvis ska bli att stötta sin fru i hennes karriär.


Kommentarer

Anonym sa…
Skogsnuvan säger att det är ett jäkla skrivande om den där förlovningen. Har dom varit ihop i 7 år så vet dom väl vad dom gör. Tidningarna ska väl älta det där nu hur länge som helst. Tur att man inte är prinsessa. Jag skotter heller snö.
Anonym sa…
Ja, det var kul. När de gifter sig säger de alltså JA inför pressen, inte prästen? Det blir borgerlig vigsel då?
Soldansare sa…
Mmm, eller massmedial vigsel (fast det är det väl redan) en instans med lika mycket makt som någon av de båda övriga...eller mer.

Populära inlägg