Övrig agent?

Det har varit lite dåligt med bloggande på slutet. Har kämpat med datorn på andra sätt. Jag står ju i begrepp att bli av med jobbet och håller på att leta efter ett nytt. Och det sliter kan jag säga. Helt urlakad och dränerad på all kraft blir man. Det är värre att söka jobb än att jobba heltid. Om jag lyckas få ett nytt jobb får jag nog börja med att söka tjänstledigt för att vila upp mig efter jobbsökandet. Men det blir alltså först om jag lyckas få ett jobb. Just nu arbetar jag på att lyckas SÖKA ett jobb.
Har under lunchen de två senaste dagarna försökt att lägga in ett CV hos ett visst bemanningsföretag. Två luncher har jag ägnat åt detta och jag är fortfarande inte där. Det är inte hjärnkirurgi att registrera sig hos det här bemanninsföretaget och jag har både alla hästar hemma och alla indianer i kanoten. Trodde jag innan jag började med det här. För varje dag 12:55 när jag börjar bli klar och få ihop det och lunchen snart är slut, trycker jag på någon tangent och scrollar i någon rullist och så är plötsligt allt bort och försvunnet som om det aldrig varit där, som om jag inte suttit i 25 minuter och knackat och klippt och klistrat och berättat hur bra jag är. Det är som om Makterna vill dementera hela mitt CV och min personliga presentation. Som för övrigt är en sjudjälva välformulerad presentation. Synd att det inte verkar bli någon som får läsa den.

Och det är den här veckan. Bröt samman gjorde jag redan i söndags kväll när jag ägnat större delar av dagen åt att lägga in mitt CV på Arbetsförmedlingens sida. När jag till slut trodde mig vara nära slutet (både på AFs formulär och rent fysiskt, eftersom jag hade en blixtrande migrän)kopplade mitt mobila bredband helt sonika ned sig och vägrade komma igång igen. Detta har aldrig någonsin hänt tidigare. Jag svor och förbannade både AF och Telia och loggade in mig på en "vanlig" men mycket långsam bredbandsuppkoppling (vi har naturligtvis flera uppkopplingar, vi är ju moderna människor) och gav mig i kast med kategorin "Yrke". Där skulle jag ange vilket yrke jag sökte och vilken tidigare erfarenhet jag hade inom detta yrke. Det visade sig att jag efter dubbla universitets examen och sex års arbetslivserfarenhet efter dessa examen, fortfarande inte platsade i någon yrkesbenämning som fanns att välja på AF:s jävla sida.
Då gick alla proppar och jag skrek åt P som låg i sängen och försökte läsa en vintidning: DET KANSKE ÄR ÖVRIG AGENT JAG ÄR! ÄR DET DET JAG SKA SKRIVA? ÄR DET DET JAG ÄR VA!" Övrig agent var en kategori jag hade hittat i min allt mer förtvivlade sökan och genast sett för mig, mig själv i en svart kostym, svarta glasögon och en diskret kommunikationsradio i örat, glidande omkring och se hemlig ut i offentliga miljöer. Så har jag inte betett mig under de senaste åren så det var en kategori jag inte ens provade med.

Det slutade i alla fall med att jag knarkade ned mig fullständigt på en blandning av citodon, carlettibananer och en Wahlströms Sprakfåle-bok. Jag har börjat samla på dem också, förutom Lotta-böckerna. Och jag måste läsa en vuxenbok snart innan jag går fullständigt i barndom! Har dessutom börjat lyssna på sista Harry Potter.
Men om man går i barndom kanske man kan få någon slags pension...

Kommentarer

Anonym sa…
Skogsnuvan: Känns som om du ska ligga lite lågt med ditt cv. Att det ska vara så svårt att få jobb fast du bor i en stad. v
Här var det 60 sökande på ett skitjobb som jag ska sluta med. man tror inte sina öron. Vad är det för fel på det här samhället?
Hon som har mindre än två veckor semester kvar.. sa…
Tyskland låter som ett land för mig, det hör jag det!

Ett litet tips kan väl vara att hela tiden spara, spara, spara fast man bara är halvvägs med att fylla i allt mellan himmel och jord på de där bemanningsföretagssidorna. Jag lyckas också alltid feppla till det så allt försvinner för att man råkat skriva mer än si och så många tecken..suck!
Hanx sa…
ja, af:s sida är verkligen en katastrof...

ska förresten på jobbintervju idag... vet inte om jag riktigt tror på företaget (de söker folk lite väl ofta; det brukar kunna översättas med att nyanställda slutar ganska fort), men men... kan ju gå dit o kolla iaf... ska också få jobba med att göra marknadsundersökningar på engelska, men det var bara typ en veckas jobb.......

haha, apropå af, förresten. pappa jobbar inom nån åtgärdsgrej, och nu fick de semester några veckor. "men ni måste ändå kolla posten varje dag." :P
Skatan sa…
Hua fyyy och jag som bryter ihop när en femradig kommentar bara försvinner. Så jag tycker du är ett under av tålamod och uthållighet. Du skulle säkert passa som övr agent med de där solbrillorna. Kramar!

Populära inlägg