Hur ska det gå för mänskligheten?

Jag tror på mänskligheten. Faktiskt. Jag tror att vi är fullt kapabla att göra världen bättre, kärleksfullare och hälsosammare. Vi har det i oss, det som krävs. 

Men frågan är om vi ids. 

För naturligtvis kostar det oss. Detta att sluta kriga med varandra och förstöra jorden. Det kostar oss. 

Men att vi skulle kunna, att vi har det som krävs, det tror jag. 

Det har jag trott. Ända tills jag bläddrar i instruktionsboken till P:s nya bil och hittar följande highlightade upplysning.



"VIKTIGT! Förvara inte mat i handskfacket under längre tid."

Om detta är något som behöver understrykas och markeras till denna grad för oss för att vi ska begripa det, hur i herrans namn ska vi kunna åstadkomma något över huvud taget i denna världen. Vilken misstro mot vår förmåga den här markerade texten andas. Har den rätt? Är det så illa ställt med oss?

Men kanske borde jag gett upp min tro på mänskligheten redan för ett par år sedan när jag köpte en kaktus och fick med en varningstext att inte äta upp den. 

Hur ska det gå för mänskligheten. 

Kommentarer

Populära inlägg