Produktivitet

Det är ovanligt med författare som skriver böcker fortare än man hinner läsa dem. Alexander McCall Smith, mannen som skapade Damernas Detektivbyrå, är emellertid en sådan. Under en period kändes det som om jag inte läste något annat än böcker i serien 44 Scotland Street. Så gjorde jag en paus för att sticka emellan med något annat och vips ligger jag åtta böcker efter. I serien om Damernas Detektivbyrå ligger jag bara tre böcker efter. I det jag vill kalla den "nya" serien från McCall Smith, den som handlar om den svenske polisen Varg ligger jag bara fyra böcker efter. Serien Filosofiska söndagsklubben har jag inte fastnat för i samma utsträckning så dem har jag bara läst tre av, där har jag mycket kvar kan man lugnt säga. Som om det inte räcker att fullständigt spruta ur sig böcker i fyra olika serier skriver McCall Smith utöver det fristående böcker och en novell varje månad, som läggs ut på hans hemsida. Ibland skriver han dikter också, och åker på författarturnéer. Hur något sådant är fysiskt möjligt ens för någon som inte behöver försörja sig på annat, har jag inte tid att funder över, jag har fullt upp med att läsa böckerna. 


Att Alexander McCall Smiths böcker skulle vara bagateller och att det är därför det går så fort att skriva dem är en missuppfattning. Om det nu är någon som har den uppfattningen. Den enkelhet som präglar dem är en skenbar enkelhet som kommer av att McCall Smith ägnar sig åt väsentligheterna i livet och mycket lite annat. 



Kommentarer

Populära inlägg