Hellre en Dårfink än en Dönick!

Skillnaden mellan dårinkar och dönickar förklaras i serien - och i boken, för det är en bok av Ulf Stark - av Simones morfar. Han menar att de är en familj av dårfinkar. Minns jag. Men själva förklaringen minns jag inte.
Återigen fann jag mig själv på citatjakt.
Min bokhylla är inte sorterad i alfabetisk ordning. Jag har försökt att luckra upp mitt tvångsmässiga ordnande och sorterande och gått på känsla där. Därför finns det en hylla som går under benämningen Stora Läsupplevelser Från Min Ungdom. Där borde boken Dårfinkar och dönickar ha stått.
Det gjorde den inte.
Det betyder att den ligger i någon av de åtta flyttkartongerna i vårt överfulla och röriga förråd (som jag för övrigt anser, bara skilja sig marginellt från vår lägenhet) och så långt är jag inte beredd att gå för ett citat.
Så jag får helt enkelt göra en egen bild av skillnaden mellan en dårfink och en dönick:
En dårfink kastar sig ut genom fönstret för att han tror att han kan flyga.
En dönick vågar sig inte ens fram för att se på utsikten.
Därför är jag hellre en dårfink. Han har åtminstone levat, om än vettlöst.

Bakom dagens lucka hittar vi introt till barnprogrammet Doktor Krall. En för mig fruktansvärt skrämmande serie eftersom Doktor Kralls assistent Rolf gick i sömnnen i ett av avsnitten och det var bland det otäckaste jag visste, när jag var barn.


Kommentarer

Skatan sa…
Det märks verkligen att vi är olika generationer. Den här kände jag då rakt inte till ... Men Dårfinkarna såg jag åtminstone ett eller annat avsnitt av. Deeet kommer jag ihåg.

Kram!

Populära inlägg