Låt aldrig någonsin någon komma till dig utan att lämna dig bättre och gladare.

Enligt min jobbkalender är det Moder Theresa som har sagt det. Det är rätt tuffa ord för en så liten späd kvinna. Och medan jag skriver det tänker jag att det var väl riktigt jävla fördomsfullt skrivet. En människa som alla betraktar som sinnebilden för godhet måste nog har varit ganska tuff.
Och hur gjorde hon? Jag menar, det är ju inte direkt så att alla kommer till mig med avsikten att lämna mig bättre och gladare. Hur vänder man dem? Eller sig själv?

Kommentarer

Lisbeth sa…
Jag kan inte låta bli att tycka att om jag levde efter de orden så skulle jag gå under. Vart ska jag få min påfyllning. Om jag visste att jag fick det så var det helt ok. Tyvärr så har jag lätt att leva efter hennes ord och det suger musten ur mig. Men jag börjar kunna säga nej lite då och då. För mig är det bra
Kram
skogsnuvan sa…
Man får väl vara glad om den som kommer till en går därifrån och inte känner sig sämre i alla fall. Kan ju också kännas bra om den som kommer gör en själv gladare.
Svårt svårt men varken du eller jag är ju som moder Teresa.
Jag försöker i alla fall se till att ingen går härifrån hungrig om dom inte bantar förstås.
Neoh sa…
...fast man kan ju läsa det på två sätt, med olika betoning. ska du vara bättre och gladare, eller ska den som kom till dig vara bättre och gladare? (eller båda två, som det rimligtvis borde bli om båda lever efter den devisen.)

Populära inlägg