Lucka 18: The Pinks

Lucka 18 förra året:

Temat för årets nostalgikalender är ju "Förunderligt och märkligt med 80- och 90-talet." Det förunderliga i dagens lucka var inget som förundrade mig under tiden det begav sig, det här är ett fenomen som blir obegriplig först i mogen ålder. 

1984 köpte jag en kassett med gruppen The Pinks (en Bert Karlsson-skapelse.) Det var ett pojkband i ordets rätta bemärkelse, den äldste medlemmen var 14 år och den yngste 8. Sångaren var 10 år. I den här låten sjunger han att han ringer och ringer till en flicka men han kommer inte fram, det tutar upptaget hela tiden. "Du talar med en vän, som var jag för länge sen." Inget konstigt med det, tyckte jag,  9 år gammal. Vid 45 års ålder undrar jag hur länge sedan det egentligen kan vara. Var de 8 när de hade ihop det? Man blir så låst i trista konventioner när man blivit medelålders. 


Kommentarer

Populära inlägg