Lucka 23: Lucka med varningstext

Den här luckan är inte en gammal, tidigare publicerad lucka. Det kändes plötsligt som detta att sitta och vara nostalgisk över tidigare nostalgiska inlägg är att dra detta med nostalgin väl långt in i galenskapen. 

Så det här klippet är också något som skingrar de mest rosaskimrande föreställningarna om flydda tider, ett veritabelt nackskott på nostalgin är vad det är, och därför är den här luckan försedd med en varningstext. Vad vi kommer att få se här är nämligen något som slog hela min världsbild i spillror när jag såg det. 

Serien Öbergs på Lillöga sändes 1981 (Jag var sex år då och det var inte 1981 som min världsbild slogs i spillror utan först för något år sedan då jag såg den igen.) Här kab vi se (Ni sitter väl ner!) den vanligtvis så käcke, vänlige och glade Karl-Arne Holmsten, inte bara till åren kommen, men som en grinig och vresig handelsman. Sickan Karlsson spelar en riktig surkäring. Sickan Karlsson!

Berg sjunken, djup stån opp, säger jag. Titta om ni vågar.



Kommentarer

Populära inlägg