Sidensvansarna

 I år kom de äntligen tillbaka. Sidensvansarna. 

Förr om åren, i slutet av november, kom det alltid sidensvansar till rönnen utanför mitt jobbfönster. Mängder av sidensvansar kom och åt upp de sista rönnbären. Flock efter flock. 

De senaste åren har de inte kommit, några bruna fåglar har istället satt i sig alla bären. Av någon anledning har jag inte unnat de här stackars bruna fåglarna rönnbären lika mycket som sidensvansarna. Ett utslag av någon slags fågelrasism?

Men i år var Sidensvansarna här igen. Inte lika många visserligen. Bara en fyra, fem stycken. Och rönnen var renäten. Inte ett enda ynka litet bär fanns kvar till dem. Vem som ätit upp dem vet jag inte. Tydligen har jag varit så överhopad med arbete att jag glömt att hålla koll på rönnbären i år. Jag riktigt skämdes över att jag inte hade något att bjuda på, nu när de äntligen kom tillbaka. 



Kommentarer

Populära inlägg