Snö och grillos


Det är vinter även i Dockskåpsvärlden. Ett tunt snötäcke ligger över takterrassen. När jag passerar dockhuset så här på söndagseftermiddagen får jag syn på Leonard som är uppe på taket och grillar. Jag får lägga band på mig för att inte säga:
"Hur var det här då?" som en annan polis. Det känns som om det är klokt att ta det lite försiktigt om nu den där osunda grillmanin han hade för några år sedan har kommit tillbaka. Man ska tala lugnt och vänligt till dårar. Så jag nöjer mig med en artig goddag-hälsning och att lite platt konstatera att det har snöat. 
"Ja." säger Leonardo med lysande ögon. "Då passar det att grilla."
"Jaså" svarar jag lite avvaktande. 
"Många är ute och grillar i snön. Det är de där som är lite kul och crazy!" berättar L och vispar upprymt runt i glödbädden så att gnistorna ryker. 
Elvira som har varit häruppe och gjort en snögubbe, springer ner i köket och hämtar brandsläckaren. För säkerhets skull.  Hon är fortfarande den mest förnuftiga av alla invånarna i huset. 
"... och sen dricker de öl och badar badtunna." fortsätter Leonardo. "Med mössa på huvudet." Han ser sig om, om det är för att titta efter en öl eller en mössa är oklart. Men jag ser att det ryker om badtunnan och doftar av björkved. 
"Jag måste verkligen börja engagera mig i de här figurerna snart igen." tänker jag. "För deras skull."
Sen ler jag lite blekt och ursäktande mot Elvira och fortsätter fram till fönstret dit jag var på väg för att vattna blommorna. 

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Klart att du ska. Jag har ju undrat hur dom har det i lilleputtland. Här är det 26 grader kallt men snöar inte. Det är värre med snö men blir kallt inne. Jag eldar och eldar och släpar in ved och nästan vägrar att kliva upp.

Populära inlägg