Måtte han skriva romaner

 "Måtte han skriva romaner", tänker jag. 

"Han" är säkerhetsvakten som sitter ihopsjunken på en stol däruppe i övre änden av rulltrappan där jag kommer åkande. Varje dag när jag går hem från jobbet sitter han här och knappar på sin mobiltelefon, och vaktar. Oftast är det inte så mycket att vakta ; det är en passage genom en mer eller mindre nedlagd galleria. Oftast är det tomt. Ibland värmer sig ett gäng luggslitna figurer här och delar på inköpen från Systemet. Förmodligen är det därför man valt att placera en säkerhetsvakt här. Jag har aldrig sett att han har behövt göra ett ingripande. Han sitter där bara och knappar på sin telefon. 

"Vilket jobb." tänker jag där jag kommer åkande i rulltrappan. "Säkerhetsvakt. Antingen händer det ingenting i evigheter och när det väl händer något så är det bara skit man måste hantera. Måtte han skriva romaner där i sin mobiltelefon, så han i alla fall känner att han gör något vettigt om dagarna."



Kommentarer

Populära inlägg