Varför har man böcker?

"Varför har man böcker hemma, är det för att det är snyggt?"

Jag blir mållös av den frågan. Jag måste ju svara på den, få den som ställer den att förstå hur viktigt det är med böcker. Men jag kan inte formulera det. Åtminstone inte tillräckligt snabbt för att den som frågar inte ska hinna gå sin väg fortfarande ovetande.

Det är lite som när jag frågar folk varför de valt att skaffa barn. Jag har inte fått något riktigt svar på det. Förmodligen är det svårt att förklara något som man känner är lika självklart och livsviktigt som luften. Det bara måste finnas.

Så varför har man då böcker hemma? För min del har det väldigt lite med heminredning att göra. Böcker är som gamla trofasta vänner, som färdmedel som kan ta en till platser man aldrig annars skulle (kunna) besöka. Man måste ha dem hos sig för att kunna besöka dem igen. Böcker är som tidsmaskiner, som nycklar som ger en  möjlighet att för en stund vara någon annan än den man är. Böcker upphäver naturlagarna, böcker är själsutvidgande. De bara måste finnas. 

Och som heminredningsdetalj? Ja, visst är det snyggt. Jag tycker att det är underbart vackert hemma hos Ko Un. 



Kommentarer

Populära inlägg