Veckans dikt - Anteckning från 90-talet 7

Åkej. Jag är misslyckad. Åkej. Jag klarar inte opp det här. Åkej. Jag har en annan rytm. Åkej. Åkej.

Det är i frihetens boning, den första egna lägenheten, vid köksbordet som jag läser Sonja Åkesson. På biblioteket där jag jobbar säljs En bok för alla och där har jag köpt Sonjas dikter. Det är en trött period, kreativiteten sinar, det kommer ingenting in, det rinner bara ut, ingenting är så viktigt; det kommer ju ändå sluta med att man dör. 
   Jag sitter i frihetens boning och känner mig instängd. Jag sitter fast och läser Sonja Åkesson och inser att det går att skriva om det också. Även om jag inte kan, inte just nu. 


Åkej. 
Jag är misslyckad.
Åkej.
Jag klarar inte opp det här.
Åkej.
Jag har en annan rytm. 
Åkej. Åkej.

Åkej. 
Man är väl fel person.
Åkej. 
Av fel kön.
Åkej.
I fel roll. 
Åkej.
I fel ålder.
på fel plats
vid fel tidpunkt
på galen planet.

Hängig på morron. 
Åkej.
Döle vid lunchdags. 
Åkej.
Färdig vid middan.
Åkej. 


Kommentarer

Populära inlägg