Nostalgikalendern - Lucka 20

inte hittar man nått om man inte vill leta

På 90-talet slog flera svenska hiphopare igenom på bred front: Latin Kings, Feven och Petter för att nämna några. Här kommer vi inte att spela någon av dem. Vi kommer istället att spela Lingonrapp med Euskefeurat. En grupp som mina vänner och jag åkte "raggarrundan" till. Visserligen på fel dag, så vi var alldeles ensamma.

För er som inte kommer från en småstad så är raggarrundan den rutt som stadens ungdom åker på fredag och lördag kvällar i sina epa-traktorer och taksänkta volvo med mörka bakrutor. I alla fall var det den typen av fordon man hade i min stad på 90-talet. I min stad gick rutten i en åtta runt torget ner runt busstationen och tillbaka upp till torget igen. Medan man far ska man spela musik högt så att basen skorrar, man ska sticka ut händerna genom fönstret och dunka i bilplåten, vråla öhöhööö och kasta ut ölflaskor på torget.
   Medan jag skrev det här undrar jag hur jag kan veta allt detta eftersom jag aldrig var där på rätt dag. 

Kommentarer

Populära inlägg