Nostalgikalendern - Lucka 3

you're ride on time

Omkring 1990 avlutade jag min intensivaste utelivsperiod. När jag tänker efter var det nog min enda utelivsperiod, faktiskt. Men där i slutet av 80-talet, början av 90-talet, försummade jag inte något tillfälle då det fanns ett disco att gå till. Jag bodde  utanför en liten stad och det var inte varje vecka det fanns disco.
   Egentligen tyckte jag att de disco-lösa veckorna var bäst. Då kunde man vara hemma på fredagskvällen och sitta på den rosa saccosäcken i sitt rum och läsa böcker. Jag har aldrig varit någon större festprisse.
  Men att inte gå dit de gånger det var disco kändes som att på något sätt...lägga sig platt och gå med på att man var den där hopplösa tönten som alla redan visste att man var. Inte för att någon tyckte att jag blev häftigare och mer inne för att jag satt i ett hörn i den ommöblerade skolmatsalen och glodde de där andra fredagarna. Men jag var i alla fall där man skulle vara, på något sätt.
   Det var som om jag behövde sitta av ett visst bestämt antal discokvällar på ett undanskuffat skolmatsalsbord innan jag kom fram till den befriande punkt då jag kunde låta blir att sitta där. Då jag kunde unna mig att inte sitta där.


Kommentarer

Populära inlägg