Lucka 8: Nationalsången

1982 kom Ulf Lundells LP Kär och galen. Med på den skivan finns megahitten Öppna landskap. Om den låten har ofta sagts att den borde vara den svenska nationalsången. 

Det tycker jag är förunderligt och märkligt. 

När jag tänker på Sverige ser jag inga öppna landskap. Och nu pratar jag inte om politik, jag pratar om just landskap. Jag ser inte hav när jag tänker på Sverige, jag ser skog. Djupa skogar i Tiveden med stenmoras, vargaklämmor och jättegrytor, barr, harsyra och svårtillgängliga utsiktspunkter med vyer över ännu mera skog.

Jag säger inte att det är bättre med skog än med hav. Bara att det är skog jag ser. Det var skog jag såg under min barndom. Hav var något exotisk som jag träffade på första gången under en semesterresa till Skåne när jag var 13 eller 14 år. Det har väl med det att göra. 

För övrigt är jag inte särskilt intresserad av nationalsånger över huvud taget. 

Kommentarer

Populära inlägg