Lucka 9: Isfolket

Mellan 1982 och 1989 skrev Margit Sandemo 47 böcker om Isfolket. Sagan om Isfolket Tengel den Ondes ättlingar. Det kom ut en bok varannan månad och är inte den produktionstakten förunderlig och märklig så vet inte jag. Själv har jag ju bara skrivit en bok på 45 år.

Jag förstod mig aldrig på de där böckerna om Isfolket, trots att mina kamrater var mycket begeistrade och talade så mycket om Silje och Tengel att jag kommer ihåg de där namnen än i dag. Jag fick låna den första boken och började faktiskt men kom inte ens till hälften. Att jag inte greps av historien berodde förmodligen på det förlamande i tanken på den oändliga mängd böcker som låg framför mig. 

Det, och min litteratursnobbism. Isfolket var inte betraktat som finlitteratur. Under högstadiet gjorde jag prao på biblioteket och då diskuterades det om man skulle köpa in Sagan om Isfolket, som just hade kommit ut i inbunden form. Frågan var om bibliotekets uppgift var att bara erbjuda kvalitetslitteratur eller om det skulle erbjuda all sorts litteratur. 

Nu har Julia Dufvens läst in Sagan om Isfolket för Storytel. Kanske är det dags för mig att ta mig an historien om Tengel den Ondes släktingar, jag är ju inte riktigt lika snobbig längre. Men 47 böcker är fortfarande överväldigande. 

Kommentarer

Populära inlägg