Mer om den snobbiga maten

Jag fortsätter på det inslagna temat och berättar om när vi firade min svärmor som fyllde jämnt genom att äta fyrarätters gourmémiddag på lyxig krog. (Har för övrigt världens bästa svärmor som tål att firas!) Det var en sådan där lyxig krog där man "talar om maten" när den serveras. Med risk för att låta som världens största bondlurk (vad det nu skulle vara för fel i det) men jag tycker faktiskt att det är lite humor när någon står och beskriver det jag har framför mig på tallriken som ett avancerat underverk i stil med ...tja..taket i Sixtinska kapellet...när det jag faktiskt har framför mig på tallriken är en potatisklyfta, två kräftstjärtar och lite buljong. Ja, jag vet att det heter consumé (men det kanske stavas annorlunda) men buljong är vad det är.
Visst var maten god och är det fyra rätters har jag inte något emot att det inte är så mycket mat på tallrikarna, man blir mätt ändå. Men kan man inte slappna aaaav lite.
Har för övrigt haft mer sixtinska kapellet - liknande smakupplevelser när jag ätit rätter som svärmor själv har lagat.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Känner lite som du. Lite löjligt känns det när dom står och precenterar några ynka matbitar som om dom vore ett underverk. Undrar vem som hittat på det. Man har väl ögon att se med. Världen är verkligen underlig ibland
Skatan sa…
Ja det är onekligen lite fånigt ... Din svärmor hade säkert lagat en minst lika god måltid men eftersom det var hon som fyllde jämnt var det väl skönt att hon "slapp".

Kram!

Populära inlägg