Nostalgikalendern: Lucka 1

Don't look back!

Äntligen är det dags! Lucka ett i årets nostalgikalender. Jag tycker att det är hejdlöst roligt att rota i gamla musikskatter från förr.

Ironiskt nog inleder vi med en låt av Lloyd Cole med titeln Don't look back. När jag lyssnar på den idag tycker jag att det är en aning underligt att jag älskade den här låten så mycket vid 15 års ålder. Men jag antar att det beror på att jag har glömt något.

Nej, man ska ju inte se tillbaka, inte sitta fast i det förflutna utan leva i nuet, det är väl sant. Men det är också som Pascal Mercier skriver i Nattåg till Lissabon:

Det är ett misstag, en idiotisk våldsakt när vi koncentrerar oss på vårt här och nu i övertygelsen om att därmed omfatta det väsentliga. Vettigast vore att man rörde sig säkert och avspänt i det tidsligt och rumsligt utbredda inre landskap som man är, och göra det med tillbörlig humor och melankoli.

Så i 24 dagar framåt i tiden ska vi, med tillbörlig humor och melankoli, vältra oss i musik från bakåt i tiden.
Allting finns alltid.



Kommentarer

Populära inlägg