Citronerna på andra sidan gatan



Citronerna på andra sidan vår gata i Palma har äntligen blivit gula. Jag har hört att citronträdet är så märkligt beskaffat att det inte har säsonger, det bär frukt hela tiden. Det kan finnas frukt i olika mognadsgrad på samma träd, gröna och gula citroner om varandra. Men jag tyckte att det dröjde ovanligt länge innan de gröna citronerna äntligen blev gula på det här trädet. 

Det är ingen som tar hand om citronerna på trädet på andra sidan gatan och det stör mig. Precis som det stör mig att mängder av mandariner förfars på alla mandarinträd som finns i runt om i Palma stad. Det är min uppfostran och mitt ursprung som gör sig gällande när jag ser denna frukt som bara lämnas att ruttna. 
"En ska inte örschla med gussgåvera." hör jag min mammas röst inuti mitt huvud.
Det betyder att man inte ska slänga mat och mer än så, man ska ta vara på det gud ger: svamp, bär och frukt. Det är en synd att låta lingonen ruttna i skogen, att lämna mandariner att falla till mos mot marken. 
Jag ser min mamma framför mig i köket hemma koka saft och konservera päron. Saftmajan och konserveringsapparaten, de där apparaterna som jag aldrig lärt mig använda. 

Numera bor mina föräldrar i lägenhet och saftar och syltar inte längre, men när hyresvärden införde kompostering i huset konstaterade min mamma att de inte har så mycket att bidra med i den komposten. 
Själv har jag vansläktats och slänger dagligen mat, utan att tänka särskilt mycket på det. 
Men citronerna på andra sidan gatan värker i mig. 



Kommentarer

Hej. Förstår precis hur du känner. På hösten då så många låter sina Äpplen ligga på marken och ruttna så känner jag på samma sätt. Min mamma skulle aldrig ha klarat av att se detta.

Populära inlägg