Jag kör applikationen liv

Varje gång jag öppnar ett dataprogram som jag brukar arbeta i ibland, kommer det upp en varningsruta som meddelar att det kan vara riskfyllt att köra programmet i fråga.  Utan att fundera särskilt på några konsekvenser brukar jag klicka i rutan vid texten: ”Jag accepterar risken och kör applikationen. ”

Det är väl lite så där man ska leva, tänker jag. För det innebär ju en viss risk att leva. Och då menar jag inte detta att det statistiskt sett alltid slutar med döden. Jag tänker på att det finns människor som aldrig gör något just därför att det är förenat med en viss risk:  "Jag reser ingenstans för det ena eller andra kan hända när man reser." "Jag ringer inte min gamla klasskamrat för det är ju lite pinsamt att jag inte talat med henne på flera år." "Jag anmäler mig inte till teckningskursen för jag kan ju ändå inte teckna (!)." Ja, någon sådan där sak har väl de flesta av oss. Eller?

Men om man ska leva livet på ett levande sätt måste man acceptera risken och köra applikationen.
Applikationen Resa. Applikationen Ringa klasskamrat. Applikationen Teckningskurs.
Applikationen Liv.

Kommentarer

Populära inlägg