I salongen igen

- eller utanför 


"Jag har en liten salong." berättade en kvinna jag råkade bli sittande intill på en social tillställning för ett tag sedan. 
   Det fanns en tid då man samlades i salongerna för att tala om litteratur, konst, musik och filosofi. En tid då sådant var viktigt och av betydelse, de kreativa uttrycken och funderingarna kring att vara människa, kring själen och intellektet. Det var inte en sådan salong min bordsgranne syftade på.


Det nya året började illa. Jag, som skulle koncentrera mig på tacksamheten, är bitter och missmodig redan vid tre-tiden på Nyårsdagens eftermiddag. Vi befinner oss i Västerås och har gått den traditionsenliga nyårsdags-promenaden. Vi har varit i domkyrkan och tänt ljus för livets gilla gång.
   Så står vi plötsligt utanför Leanders Antikvariat. Eller det som varit Leanders Antikvariat tills så nyligen att skyltarna fortfarande sitter kvar över dörren. Men på fönstret har det kommit upp andra skyltar. Här ska bli en salong, en skönhetssalong. Hudvård och laser och möjligheter att pumpa ansiktet fullt med nervgifter. Jag känner mig illamående, marginaliserad och bortrationaliserad, ja skjuten. 




Folk brukar ofta lägga ut bilder på vidsträckta sandstränder intill klarblå hav när de ska beskriva sina paradis på jorden. För mig var källaren i Leanders Antikvariat paradiset. Den var en labyrint av smårum proppade med böcker, gångar byggda av bokhyllor med brädor lagda tvärsöver för att ställa böcker på, så man fick krypa under dem. Varje steg i trappan ned var belamrad med böcker. Den miljön är ännu mer utrotningshotad än någonsin paradisstränderna. 

2010-talet var ytans årtionde. Heminredningsprogram och skönhetskliniker växte upp som svampar ur jorden och antikvariaten dog ut. I min hemstad finns inte ett enda kvar. 
2010-talet var också årtiondet då vi började prata allt mer om psykisk ohälsa. Nog för att jag förstår att det i många fall är mer komplicerat än så men jag tror att om vi talade mer om själen även när den är frisk skulle vi över huvud taget må bättre. Det är den typen av salonger vi är i behov av. 


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag förstår dig precis även om det inte funnits något sådant här så länge jag minns men vi har i alla fall bibliotek som är gamla och fina och fulla med böcker. Tyvärr med konstiga öppettider som inte passar ihop med när jag är nere på samhället. Nu ska jag inte läsa utan ut på sjön och åka spark Man får passa på när det inte blåser. Ha en bra dag.

Populära inlägg