Lucka 7: Nostalgin slår fel igen

Vi kan inte bara vältra oss i nostalgi över gamla nostalgiluckor, som om det var bättre förr. Någon ny nostalgi måste vi också ha, även om det handlar om ännu en stor besvikelse.

Flambards var en bokserie på tre böcker Flambards, Flicka från Flambards och Sommar på Flambards. Det är England strax före andra världskriget. Christina är föräldralös och får bo hos sina kusiner på ett gods på landet. Den äldste kusinen Mark, är som sin far, intresserad av hästar och rävjakt, medan den yngre kusinen William, som är något av en besvikelse i familjen, bara intresserar sig för flygplan. Christina tas emot på godset eftersom hon ska ärva en massa pengar när hon fyller 21 och då kan hon gifta sig med den äldste sonen och rädda familjen från undergång. Naturligtvis blir hon kär i den yngste sonen istället. 

Jag slukade de här böckerna, som jag hittat genom att filmatiseringen visades på teve. Precis som Mot alla vindar var det en historia som berörde mig djupt, den var så "stor" på något sätt; kärlek och tragedier. Genom böckerna kunde jag stanna kvar i den efter att det sista avsnittet sänds. Jag blev glad när jag hittade den på youtube, tänk att få se den igen. 

Sedan orkade jag knappt igenom det första avsnittet. Christina betedde sig fjantigt, Russel, fadern i familjen var överdrivet odräglig och karaktärerna var över lag så onyanserade att det var omöjligt att gripas av berättelsen. Ibland är nostalgin inte stark nog att bryta sig igenom alla år som gått.

Här kan man se klippet, som inte fungerade att bädda in.


Kommentarer

Populära inlägg