Bland grigelpaddor och demoner

Jag fortsätter att vara lite All Over The Place, även om det rent geografiskt inte innebär att jag rör mig särskilt mycket, ännu...

I dag har jag bevistat Karl-Axel Pehrsons fantasivärld där man kan stöta på grigelpaddor och blånosgabiler bland andra och annat. Trots att jag har varit i Karl Axel Pehrsons universum tidigare hade jag helt missat att han är uppvuxen här i "min" stad och att det är han som har formgett Guldbaggen, men det där är ju ytterligheter som pågår ute i den verkliga världen och ganska oviktiga i sammanhanget. Han var förresten gift med Birgit Nilsson. Men nog om det och mot grigelpaddornas rike.

Örebro läns museum hade gjort en fin utställning med fågelljud och lövdrapperier som hjälpte resan in i detta, lätt obehagliga landskap på traven. Det var väl egentligen en utställning avsedd för barnen men den fungerade rätt så bra på mig också.

Jag tycker faktiskt att det är lite läskigt att befinna sig Karl Axel Pehrson-land. Dessa enorma, exotiska växter som tränger sig på och som man inte riktigt vet om de är växter eller djur. Jag känner mig riktigt angripen av alla de här blommorna i märkliga färger och det är lätt att inbilla sig att man har drabbats av något obehaglig träskmarksfeber när man gått runt i den här världen ett tag.



Lätt malariasvettig trädde jag sedan in i en utställning av Strindbergs "psykologiska fotografier".  Strindberg ville att vi ska se hans själ på de här fotografierna och uppenbarligen var detta också ett ganska läskigt universum. Särskilt på ett fotografi som man kan se om man klickar här tycker jag att man tydligt ser hur demonvingarna flaxar runt hans huvud.
En omtumlande resa på museet var det. Nu blir det att koppla av med en tur in i Maria Langs stillsamma mordlandskap, tror jag. För att lugna ned mig lite.


Kommentarer

Viktkamp sa…
Låter obehagligt =/
skogsnuvan sa…
ittensen 3062083Ja hua Både fängslande och rätt så läskigt kan jag tycka

Populära inlägg