Traditionsfrihet åt alla!

Vi har inga direkta midsommartraditioner, jag och P. Oftast brukar vi vara i Frankrike vid den här tiden på året och upptäcka att det är Midsommarafton först när det kommer SMS-hälsningar från släkten.
Vi är med andra ord inte riktigt vana. Jag är inte heller särskilt förtjust i de här högtiderna som SKA firas enligt ett i sten hugget schema annars är man en misslyckat människa. Jag föredrar att välja själv hur jag vill ha det.
Så därför blev det inga midsommarstänger igår, ingen dans, inga kransar i håret. Jag satt midsommarfin i mina mysbyxor och en urtvättad t-shirt på vår altan och mumsade färskpotatis och sill mellan nubbarna.
Jag är ingen julmänniska heller, men det kanske jag inte behöver säga.

En annan tradition, som jag tycker bättre om är Fête de la musique och äger alltid rum den 21 juni i Frankrike (och i flera andra länder också, faktiskt) Det är festen då alla som spelar musik, professionellt eller som hobby, kan gå ut på gatorna och spela.

Den 21 juni 2011 var det 30 års-jubileum för den här traditionen och då var vi i Beaune, ungefär en kamerarutas längd till höger om de här filmerna som jag hittade på YouTube.

På filmen nedan har tjejen i röda glasögon och lilla klänning ännu inte stått på huvudet i fontänen.






Och på den här filmen gör hon det. Det är inte bara hon som gör det, alla barnen gör det, men hon blir utan tvekan blötast av alla. Hennes stolthet över detta verkade direkt skrämmande på de andra barnen.



Till sist kan jag också meddela att jag äntligen har planterat blommor på altanen. I år i en betydligt större frid och harmoni än förra årets kötteds-föreställning.
Jag utvecklas.


 
 



 

Kommentarer

Skatan sa…
Jsg har aldrig hört talas den där musiktraditionen. Men det låter verkligen härligt. Jag vet inget bättre än musik.
Kram!
skogsnuvan sa…
Det vore en härligt tradition att alla gick ut och spelade och sjöng men det skulle nog inte gå i lagoma lilla sverige där man måste vara så väldigt bra för att våga spela eller sjunga.
Fina blev blommorna ialla fall. Det tar sig sa mordbrännarn. Jag har firat midsommar på vårt eget lilla vis med pärlor till vättarna och annat mysko men inga grodhopp.

Populära inlägg