Att lämna Beaune

Morgonen då vi lämnar Beaune svävar en luftballong på himlen vid avfarten till auto route. Luftballonger har jag alltid betraktat som ett tecken, ett tecken på att det finns hopp i tillvaron. Det känns som ett gott tecken att ha en luftballong framför sig den första biten av resan. Att luftballongen var uppe trots att det var lite molnigt, de brukar ju helst vilja flyga i klart väder, kändes som ett särskilt gott omen. Det fanns anledning att hysa tillförsikt. Tecknen talade sitt tydliga språk.

När vi svängde ut på motorvägen såg jag en överkörd katt vid vägrenen. 
En död katt kan aldrig vara ett gott tecken. I teckenstyrka smäller det hundra gånger högre än en luftballong dessutom. 
Jag funderade på om jag verkligen skulle titta så mycket efter tecken. En död katt kanske bara är en död katt, vilket i och för sig inte är så bara utan något ganska förskräckligt. 

Sedan kom luftballongen tillbaka igen, närmare och större, så jag bestämde mig för att hålla fast vid den. Och nu är vi hemma igen. 




Kommentarer

Populära inlägg