Från Ö till A - en resa sydnärke runt

I helgen var jag på resa. Jag åkte de fem milen till mina föräldrar i A. Det kanske inte låter särskilt dramatiskt men varje resa är ett äventyr.
Jag åkte med kollektivtrafiken och min plan var att först åka tåg till H och sedan fortsätta med buss till A, eftersom det inte går några tåg till A. I H får jag vänta i 40 minuter och då hinner jag ta en kopp kaffe och sitta och skriva en stund på stationen.
Den här morgonen kom jag rusande till Resecentrum i Ö i sista minuten. Jag var försenad eftersom jag varit tvungen att leta efter en burk tabletter. Jag hade plockat ut varenda pryl i den låda där tabletterna borde ligga utan resultat och detta innebar till mitt förtret att det inte blev någon fika i H. Istället skulle jag bli tvungen att leta upp ett apotek. Något jag med en arm i jackärmen och en sko på ena foten berättar för P i irriterad ton. Han höjer på ögonbrynen, drar ut lådan jag just genomsökt, stoppar ner handen och plockar upp min tablettburk.  Tacksam och förolämpad (av tablettburken som så effektivt hållit sig undan för mig, min behagat visa sig för P) rusar jag i väg till Resecentrum med tablettburken i en handen.
Det hade jag inte behövt göra. Rusa, alltså.
Det är "fordonsfel" på tåget till H och det kommer inte att gå förrän om 50 minuter. Det innebär inte bara att det inte blir något kaffe i H, jag kommer också att missa bussen till A.

Jag får helt enkelt vända mig till busstrafiken istället. När jag står där och ser mig sökande omkring kommer en buss som ska till K. Jag kliver på den och berättar för busschauffören att jag ska till A. "Kan jag byta i K?"
Till min glädje meddelar busschauffören att efter K ska han fortsätta hela vägen till A, så det är bara att sitta kvar. Busstrafiken kan man lita på. Bussen går alltid. Sedan att detta att åka buss från Ö till A innebär att man passerar M, får vänta en kvart i K för att sedan fara vidare förbi S, H, Å, L och S (igen fast inte det samma som tidigare,tack och lov) innan man till slut är framme i A.

Jaha, och varför i herrans namn skriver jag om detta? Jaa... jag tyckte det var lite kul att jag reste från Ö till A istället för tvärtom och att jag kunde travestera barnprogrammet Från A till Ö - en resa orden runt som gick igenom alla bokstäverna. Nu gick jag inte igenom riktigt så många bokstäver men ganska många i alla fall Så lättroad är jag.

Kommentarer

Loll sa…
Ha ha, men du tog dig ju fram, om än i omvänd alfabetisk ordning. Hoppas det blev en trevlig resa!

Populära inlägg