Paradiset bor i garderoben

Efter min stora förrådsstädning förra helgen har jag lyssnat på Det är fortfarande ingen ordning på mina papper av och med Bodil Malmsten. Där berättar hon om en undersökning som forskare i Lycka har gjort. De har konstaterat att man blir lyckligare av att städa en garderob än att åka till en paradisö.
Det framgick inte hur de hade kommit fram till detta, vilka experiment som hade utförts och vilka mätinstrument som använts, men efter lördagens insats kan jag faktiskt tro att det är sant.
Detta är viktig information att få. Istället för att lägga en massa dyra pengar på långväga resor som förorenar vår miljö så är det bara att vara hemma och rensa garderoberna och du får ett mycket bättre liv. Det är så typiskt människan att famla efter lyckan som om det vore något ouppnåeligt, långt borta när den i själva verket finns i det egna hemmet.

För övrigt undrar jag lite över detta att sinnebilden av Paradiset nästan undantagslöst framställs som en lång sandstrand vid ett oändligt,  gnistrande blått hav. Inte för att jag tänkt mig Paradiset som en oändlig räcka med städade garderober, men något alternativ borde det väl finnas.

Kommentarer

Loll sa…
Den var bra. Paradiset som en lång räcka av städade garderober. Fast jag håller med, kanske inte en sandstrand men inte heller blott ordning på "torpet". En dag i skogen är rätt paradislik i vacker väder dvs. Fast satan vad nöjd man blir när man gör en sån grej. Röjer, städar, slänger, rensar. Nöjd liksom hela vägen in. Och lite lätt.

Populära inlägg