... och andra musikupplevelser

Aldrig trodde jag väl att jag skulle skriva om melodifestivalen här (annat än i nostalgisyfte). Jag trodde inte ens att jag skulle titta på finalen.
Jag tycker nämligen att det är ett överdrivet hallå kring denna världens dyraste pseudohändelse och orkar inte engagera mig i alla dessa delfinaler och andra chanser och allt vad det är av oändliga timmar av skitmusik. (Ja, jag vet att jag är en snobb.)
Men nu blev det ändå så att jag satt där. Och mitt bland alla ömsom vettlösa, ömsom överspänt proffsiga framträdan klev den här killen upp på ett litet podium mitt i publikhavet och bröt av mot alltihopa.




Innerligt och känsligt och en stillsam, vacker skog i bakgrunden. Jag tyckte att det var underbart.
"Lilla vän, det här kommer aldrig att gå väl." tänkte jag och så gör han storslam och tar hem alltihop.
Sådant som jag gillar (franska gamla chansons, forntida polarexpeditioner och 50-tals deckare osv) brukar aldrig vinna något eller ligga på några topplistor som mest lästa eller lyssnade på. Det knuffas mest undan i en vrå och betraktas som kufigt (sade hon bittert) men nu vinner det melodifestivalen!


Kommentarer

Populära inlägg