En vanlig dag hos polskan

Det är den trevliga polskan som jobbar idag så jag får beställa sittande ute vid bordet.
Vid bordet intill sitter ett par skränande britter och tittar på videoklipp på orkaner och orangutanger i sina mobiler. De skränar så till den grad att jag först tog dem för att vara amerikaner. ( Inte för att jag har några fördomar jag inte.) De minns med tordönsstämma och stor saknad de dagar då de saknade hem, räkningar och mat för dagen men ändå gick ut och festade varje natt.

Det är en av de barska polskorna som kommer ut med maten.
   "En till?" frågar hon när jag beställer en Cola till, i en ton som "ska det verkligen vara mer här?". Men jag framhärdar och knappt hinner hon få kapsyler ur flaskan innan hon rusar tillbaka in till den polska såpan på TV:n därinne.

Mannen som vi tror (läs: har fantiserat ihop att) limmar lite på en av de barska poöskorena sitter på sin vanliga plats, hans hund ligger vid hans fötter. Han, mannen, dricker te från en vacker blommig kanna, medan hunden långsamt och omsorgsfullt slickar sina genitalier. Jag tänker att om den där karln verkligen limmar på polskan så har han ett mycket ineffektivt tillvägagångssätt. Idag är hon ju inte ens här.

   "I went to court for somerhing I did'nt do. I was'nt even there" gastar den brittiska kvinnan och tränger sig in i mina kärleksbekymmer.
   På andra sidan gatan går barnen från svenska skolan två och två på led i sina himmelsblå tröjor.
    "Idyll, misär och hopplös kärlekslängtan" tänker jag och tar en tugga av mina smaklösa piroger. "En vanlig dag hos polska."

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Vad du skriver bra Jag kan riktigt se hur du sitter där och hur dom ser ut som finns runt dig. Tänk att kunna sitta ute. Bara det. Här ösregnar det idag och ska man sitta ute får man ha vinterkläder och stövlar. Kommer du hem snart?

Populära inlägg