sommaren var ursinnig

och oemotståndlig om vartannat. 

Sommaren är en komplicerad årstid. Jag har alltid haft lite svårt med den. Jag har hört till dem som 
noterade en
ökad produktion
av magsyra
och en märklig
vilja att vara till lags

Den där sjukliga hetsen av att man måste TA VARA PÅ dagarna, kvällarna, nätterna, morgnarna, vara närvarande, livsnjutande dygnet runt. Sådant gör mig alldeles utmattad. Sådant ökar produktionen av magsyra. 
Den här sommaren har väl varit ursinnigare än många andra. Och mer oemotståndlig. 
Jag har mött människor som varit vettskrämda av den märkliga torkan. Och andra som har tyckt att det har varit underbart med solen och värmen.  
Jag vet inte riktigt om jag lyckats TA VARA på den här märkliga sommaren. Det har väl gått ungefär lika illa som det brukar men för ovanlighetens skull har det inte stressat mig. Kanske beror det på att det just på grund av den här märkliga värmen varit legitimt att söka sig inomhus och i svalka emellanåt. 

Och nu är det äntligen september. Den bästa månaden. En svalkande smekning över pannan. 





sommaren var ursinnig
och oemotståndlig
om vartannat

det fanns inget mjukt
för den att landa i

en del njöt
av ovissheten
och den milda
misshandeln

andra
noterade en
ökad produktion
av magsyra
och en märklig
vilja att vara till lags
som varade ända in
i november

/Sanna Hartnor

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag är en sommarnjutare av fulla mått men kanske mest för att det är då det händer något som är roligt. Det är då trakten lever upp och det är fest och dans och alla mina nära och kära är här med mig. Det är loppisar och marknaden och andra mundtrationer och så har vi fester, surströmmingsfest och fräftkalas och annat kul. Alla badande barn och sjön som är varm och härlig att bada i. Nu kommer september men nu har alla åkt och jag är ensam. Inga bilar på vägen men snart börjar älgjakten och då är det en faslig trafik. men ok september är en helt ok månad.

Populära inlägg