Den ljuva september

I början av mars börjar vårtecknen strömma in. Till tidningarna, nyhetsmorgon, go' kväll och i de sociala medierna. Bilder på snödroppar och tussilago. Snösmältning och forsande vårbäckar. Rapporter om sädesärlor och lärkor. Tranor.

På hösten är det inget sådant. Jag tycker att det borde vara det. Så:

I dag var den första dagen som luften vickat till och ställt sig på högkant; det första hösttecknet. Jag kände det så fort jag kommit upp ur sängen i morse och det drabbar mig som det alltid gör. Det karaktäristiska lugnet bredde ut sig på ett för den tiden på dagen okaraktäristiskt vis.Den där luften tar sig ända in i blodomloppet och tränger undan den febriga oron som funnits där.  

Och på vägen hem kände jag den där doften av övermogna ännu inte ruttnade äpplen. Det är så vackert så här års. 

Kom september, kom!

Kommentarer

Populära inlägg