Soldansarens sport och städ

Har kommit igång med träningen igen. Det vill säga: Jag var på gymmet i måndags för första gången på två veckor. Det är väl egentligen meningen att jag ska dit i dag också om det ska räknas som att komma igång och av någon anledning har jag alltid huvudvärk på torsdagar. Kanske något undermedvetet. Men förra torsdagen hade jag faktiskt inte tänkt att gå och träna och då hade jag huvudvärk i alla fall. Jag avstod som ett litet test för att utröna om det var något "psykiskt", så det kan det väl inte vara då...eller?
Ett litet tips så här i jul- eller kanske snarare adventsstädningstider är att man inte ska gå till gymmet för första gången på flera veckor dagen innan man ska storstäda sin bostad. Tisdagkväll när jag var färdig med skrubbandet hade jag lite svårt att räta på ryggen. Jag hade ungefär samma hållning som folk som går med rullator har, fast att jag inte hade någon rullator. Men jag hade behövt en.
Det här med gym är annars en ganska intressant företeelse. Har sett journalfilmer från förra sekelskiftet där folk sitter fastsurrade i olika gymapparater och far fram och tillbaka i rörelser som det är svårt att förstå vilken positiv effekt de kan ha på kroppen. Jag undrar vad folk kommer att säga om oss om hundra år, när de ser de maskiner vi använder.
Själv föredrar jag roddmaskinen framför någon av motionscyklarna på det gym jag går på. Motionscyklarna erbjuder nämligen en veritabel nära döden upplevelse. Dels behöver man en ingenjörsexamen för att lyckas ställa in dem och dels är det litet obehagligt att displayen för hjärtfrekvens av någon anledning alltid står på noll eller bara ett rakt streck när jag cyklar. Jag kanske borde anmäla mig till forskningen, nu när jag blir arbetslös... Eller också beror min frånvarande hjärtfrekvens bara på att jag inte har någon ingenjörsexamen...


Hitta kärleken! Klicka här Hitta en dator som passar dig!

Kommentarer

storabh sa…
Har du provat baconskruven? Maskinen där man vrider överkroppen. Den är go!
Anonym sa…
Skogsnuvan: Jag har alltid tyckt att såna där ställen påminner om tortyrkammare i någon gammal skräckfilm. En massa skrämmande maskiner. Nej då lyfter jag hellre ved och ror i en vanlig båt. Förta dig inte så du blir invalid till jul

Populära inlägg