Det flyger en drake i gränden Kolk

Han flyger utanför dockteatermuseet i Lübeck, ett av alla museum i denna stad som man kan gå hur länge som helst i. Det har hur många vindlingar och våningar som helst och hur mycket dockor och teatrar att titta på som helst. Men idag har vi inte varit i något museum utan ägnat oss åt att handla varor till kvällens supé och hämta tröjan som jag glömde på den italienska restaurangen där jag proppade mig medvetslös med kalvfilé i gorgonzola-sås och rosmarinpotatis igår. Är det konstigt att man glömmer kläderna efter sig efter en sådan måltid?

Lite vemodigt var det att gå över rådhustorget idag där bara ett, till hälften nedpackat, stånd var kvar av den glammande julmarknaden. Fast tur var väl det. Inte för att jag trodde att jag skulle bli alkoholiserad av glüwein så här under årets sista skälvande timmar men det verkade ett tag som om jag skulle bli tvungen att börja det nya decenniet på en diet av havregrynsgröt och kokta grönsaker för att få magsyran att komma ned på acceptabel nivå igen. Nu kanske jag får börja året på den dieten i alla fall eftersom jag har varit här i allmän skörlevnad och ätit kalvfilé och eftersom det nyligen uppdagats att min a-kassa har 15 veckors handläggningstid men ett av mina mina tusentals nyårslöften för i år (som alla år) är att jag 2010 ska leva mer i nuet och inte stressa upp mig och oroa mig för bagateller. Ett annat löfte är att jag ska försöka bli av med den här magen jag har skaffat mig (på grund av allmän skörlevnad på fler platser än Lübeck) och då passar det ju bra om jag bara äter kokta grönsaker.

Det här med att gå ned i vikt är inte så lätt. I synnerhet inte eftersom jag inte ens kan komma till det första steget: att verkligen bestämma mig för att gå ned i vikt. Jag pendlar mellan "Fy fan, så jag ser ut, nu måste jag faktiskt göra någonting åt det här!" och "Jag äter väl vad jag vill, ska väl ni skita i!"

Jag är alltså i vanlig ordning i full färd med att sätta upp nya löften och vilda planer för det nya året, det nya obesudlade livet som ska komma om några timmar. Ni skulle bara veta vilka storverk jag ämnar uträtta och skriva under 2010. Bourgogneboken ska definitivt skrivas klar. Det hade jag på min lista förra året också och det vet vi ju hur det gick med det men nu är det ju så mycket närmare ett fullbordande än då! Några diktsamlingar ska bli klara också och novellsamlingen ska jag ta tag i på allvar osv. Jag har åtminstone lyckats med ett av nyårslöftena från i fjol; det att avsätta en speciell kväll i veckan för skrivande, så att det verkligen är bestämt att den kvällen är det skrivande som gäller och ingenting annat. Att infria ett löfte är ju bättre än inget alls.

Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska bryta mitt vanliga mönster och faktiskt summera året som varit också och inte bara se frammåt med sådan blind tillförsikt. Det får bli i morgon i så fall. Eftertanken kranka blekhet efter tokeuforin, kanske...

Mina planer för vad som är kvar av de återstående timmarna av 2009 är att inmundiga en nyårsupé tillsammans med P och att sedan försöka undvika att sprängas i luften på Obertrave vid tolvslaget. Jag kan redan se en del fyrverkerier från fönstret och de första explotionerna började faktiskt redan igår. När det gäller nyårsraketer är man mycket skjutglada i Lübeck, för att uttrycka det milt. Att den pappershandel där jag köpte anteckningsböcker för ett par dagar sedan, sålde raketer säger väl en del. Klockan 24:00 den sista december brukar luften omkring Holstentor vara så tjock av rök att det knappt går att se fyrverkerierna. Jag brukar uppleva tolvslaget vettskrämt tryckt mot en vägg, krampaktigt kramande en miniflaska sekt medan raketpinnarna regnar runt öronen på mig. Egentligen ett vansinnigt sätt att fira på. Ska bli skönt när det är över :)

Hoppas vi möts hela och hållna även 2010 och att det året ska föra många goda ting med sig till er alla!

Kommentarer

Martina sa…
15 veckor?! Ännu en opålitlig källa? Alfakassan har 5 veckor och en handläggare ska enligt de själva ha börjat titta på min ansökan..

GOTT NYTT ÅR!

Populära inlägg