Planlös

Hade planerat att logga in på bloggen och skriva ett inlägg om något jag funderat på. Men så kikade jag in på Bodil Malmstens blogg och läste nedan citat och fick planera om. För det kunde ju lika gärna ha varit jag som skrivit:

Varje gång jag planerar något händer det någonting som gör att mina planer inte blir av. Anteckning till mig själv: Planera inte.

För jag blir ju så vansinnigt arg och besviken när det inte blir som jag har planerat. Hela livet är skit och meningslöst att hålla på och leva när det inte blir som jag har planerat. Tills för alldeles nyligen skrev jag upp i min Skrivarkalender vad jag Planerade att skriva under veckan. Tror till och med att jag skrev något om det här, att det var bra att påminna sig om att vara kreativ under jobbveckan eller något annat dumt. Det är inte bra att misslyckas med sin planering vecka efter vecka, det kan jag tala om. Inte ens det jag faktiskt skrev men som inte stod i min kalender var ju riktigt tillfredställande just eftersom det inte stod i kalendern. Det är inte bra att låsa in sin fritid och göra den också till ett tvång med en massa onödig planering.

Bort all planering!

Bort alla pretentioner!

Det gör bara det som ska vara det bästa man vet till något plågsamt.

Hädanefter ska fritiden och skrivandet vara som att åka Harley Davidson.

För ett tag sedan berättade en person för mig att han hade köpt en Harley Davidson. Det gick för runt på jobbet och med ungarna varannan vecka, så han hade tänkt att han måste ha något där han bara kan slappna av och flyta i väg. Av någon anledning tog han för givet att jag skulle förstå att det var därför han köpt en Harley Davidson och inte någon annan motorcykel men den kopplingen fattade ju inte jag.

Det kan för övrig göra detsamma för hädanefter tänker jag åka Harley!

Kommentarer

Skatan sa…
Tank, precis sa kunde jag ha skrivit ocksa. En illustration till alla planer som inte blivit som de planerats har i Thailand. Sa mitt nya motto har ocksa blivit:

Planera inte!

Och att aka Harley ar ju precis sa ... man gliiider fram genom tillvaron.

Kram!
skogsnuvan sa…
Jaha du Det skulle nog vara nyttigt att vara med skatan i thailand och lära sig att inte ens försöka planera.
Det är inte så lätt minsann det vet jag av egen erfarenhet.
Om man inte planerar så skjuter man allt framför sig och till slut blir allting alldeles för mycket eller också behöver man inte göra det om du förstår hur jag menar. Svårt är det i alla fall.

Populära inlägg