Så inträdde det till sist - det fullständiga mörkret

Och då menar jag - fortfarande -inte vintermörkret, även om det "plötsligt" blivit kolsvart när man ska ska hem från jobbet, och när man ska dit också för all del.
Nej, jag talar om den fullständiga Dator Döden.
Har ju länge haft på känn att min bärbara varit på väg att lämna in. Den har förvarnat med kortare solförmörkelser emellanåt men i fredags bestämde den sig för att nu fick det slutgiltigt vara nog.
Till sist inträdde Det Fullständiga Mörkret på datorskärmen.
Som tur är har jag varit duktig med att spara över på den externa hårddisken så inte särskilt mycket gick förlorat. Till och med ljudböckerna av Bodil Malmsten fanns i Den Svarta Lådan, fast jag inte trodde det.
Hade dock hoppats att den, datorn, skulle hålla ut över nyåret, det hade liksom passat lite bättre ekonomiskt. Nu for jag i alla fall, mot bättre vetande, iväg och köpte en ny.
Naturligtvis har Windows hittat på ett nytt operativsystem sedan jag köpte dator senast så ingenting är längre kompatiiiiibelt.
Till exempel fungerade inte modemet till mitt mobila bredband längre. Men det var inga problem för det gick att uppgradera på telia.se, berättade man glatt för mig på Telias supporttelefon.
- Hade jag kunnat gå in på telia.se hade jag inte behövt uppgradera någonting, svarade jag, inte riktigt lika glatt. Det är ju det som är problemet.
- Du kan ju få ett nytt modem om du förlänger ditt abbonemang.
-Vadå förlänger? Jag har ju ett löpande abbonemang som jag vill fortsätta med!
Det visade sig att om jag uppgraderade mitt jävla abbonemang med ny bindningstid och ett helt annat pris, naturligtvis så skulle jag få ett modemhelvete gratis. Annars fick jag köpa modemet för 300:-
Jag köpte modemet och behöll min hittills helt ok hastighet. Förmodligen en dålig deal men jag blir så trött.
Det är förmodligen inget emot hur trött jag kommer att vara när modemet kommer och jag ska försöka få det att fungera.
Eller när jag väl fått det att fungera och ska försöka uppdatera drivrutinerna till skrivaren och mobiltelefonen.
I väntan på det nya modemet surfar jag på en minimal liten notebook som är hundra år i söndagar.
Men den är i alla fall snygg, den nya datorn.

Det finns inget som så fullständigt dränerar mig på kraft som att slåss med datorer. Det ska möjligen vara den extrema storstädning av köket som jag ägnat mig åt denna söndag, helt off caracter. (Och jag skiter i hur off caracter stavas! Bara så att ni vet.) Är så slut att jag inte orkar ur sängen för att hämta Tranströmer boken som av någon anledning har lämnat sin plats på nattduksbordet och lagt sig på mitt skrivbord. Veckans Tranströmer får stå sig en bit in i nästa vecka, även om den är en smula dyster.

Kommentarer

Skatan sa…
Du har förmodligen rätt. Det finns inget som dränerar en på energi som en dator KAN göra. När det inte går som den ska, när den krånglar eller modemet eller vad som är kompatiiibelt :-)... eller

Men snart ska du se att den går som på hjul ... (inte så bra liknelse så här års förstås :-) )

Kram!
Lisbeth sa…
Nej men kära då hur det kan bli. Det låter som en riktigt dålig spinn off effekt efter ditt haveri. ibland undrar man om inte allt är uträknat. Teknikprylar är ju jämfört med 10 år tillbaks en billig investering. Någonstans ska det väl tas igen. Går en sak sönder får man kassera de som är hel och köpa nya för att de ska passa
Kan inte du fråga tomten om han kan ge dig en dator?
Kram
Loll sa…
Ja, urgh.. tekniken, tekniken, dels allt man inte orkar sätta sig in i och dels allt som går sönder och dels allt man tvingas köpa och uppgradera och bli lurad och låst av. Fy och tvi och ibland tänker jag bara på lur och snurrskiva och tänker att det var rätt skönt./Loll

Populära inlägg